Školstvo
Školstvo – 80 % ľudí nevykonáva svoju prácu v adekvátnom vzdelaní.
Matematická a čitateľská gramotnosť je východiskom k vzdelávacej nadstavbe. Reštrukturalizovali sme banky, finančne sme stimulovali veľké zahraničné podniky, ale pozabudli sme na školstvo a zdá sa, že v poslednom období nám to v školstve akosi nejde.
Prvým problémom každého zriaďovateľa školy je nájsť hranu efektívnosti školstva:
INDIKÁTORY - VÝSLEDKY - VÝSTUPY - DOPADY
Zriaďovateľ školy musí zobrať do úvahy:
1. kvalitu školy:
- učitelia, zamestnanci školy, rodičia a záujmové združenia,
- školské budovy, vybavenie, bezpečnosť a prevádzka školy,
- región, lokalita a podnikateľské súvislosti.
2. produkt školy:
- funkčný adept pre vysokú školu a prax,
- funkčný analfabet, ktorý má problém s pochopením a porozumením textov,
( ekonomicko-sociálna, kultúrno-spoločenská, zdravotno-športová stránka )
3. nadstavbu:
- doplnenie vzdelania, zvýšenie vzdelania, rekvalifikácia, záujem, šanca, krúžky, reprezentácia, olympiáda,...,
- študijný pobyt a hosťovanie (doma alebo v zahraničí),
- získanie podpory mesta.
Základný problém vzdelávania spočíva v nezamestnanosti a z toho vychádza aj celá vzdelávacia sústava alebo aj tzv. vzdelávací systém.
Otázka stojí, ako vychovať kvalitných žiakov a budúcich študentov, ktorí preberú zodpovednosť za našu spoločnosť v budúcnosti ?
( Poznámka: na Slovenskú je 27 pedagogických fakúlt, ktoré chrlia učiteľov.)
Vychádzajme z faktov, že škola je autonómny subjekt. Predpokladom rozvoja alebo stagnácie školy je aj podpora alebo tlmenie mesta a alikvotne k tomu poskytovanie podpory tejto inštitúcií. Našou úlohou je hľadať a nájsť motivačné nástroje regionálnej politiky mesta podpory vzdelávania, tak aby neboli naše školy brzdou rozvoja:
1. motivačne nástroje mesta na udržanie a zveľaďovanie školy
2. motivačné nástroje získavania a pôsobenia kvalitných učiteľov
3. motivačné nástroje profitujúceho žiaka, študenta.
Prečo to tu uvádzam ? – vo všeobecnosti v blízkej budúcnosti sa očakáva už oživenie výrobného trhu a my chceme získať (prilákať) do nášho mesta nových investorov. Čiže musíme sa preukázať, že máme adekvátnu pracovnú silu a vedenie mesta, ktoré je schopné tento akt usídlenia investorov vykonať a prezentovať navonok.
S týmto súvisí aj náš nový príbeh o profitujúcom meste, kedy sme si zadefinovali potreby a podmienky odvetvového sektoru (PHaSR 2015) pre vznik, rozvoj a usídlenie produkčných investorov v našom meste. Začiatok systémovej práce budúceho centra rozvoja Zemplína bude rok 2015. (Vízia - Koncepcia - Stratégia)
Učiteľ 2020
Kľúčom k riešeniu je učiteľ. Učiteľ je kus lásky, učiteľ je motivácia, učiteľ je príležitosť pre rozvoj osobnosti, ale aj všetko to vyslovené sa môže niekedy znegovať. Má zmysel, merať kvalitu, poukazovať na silné a slabé stránky výchovy, vzdelávania, vybavenia školy, silné a slabé stránky tlaku rodičov ako aj tlaku podnikateľských subjektov v tejto oblasti. Hovorím a píšem to v dobrom slová zmysle.
Úlohou primátora je vytvárať podmienky, aby mladí ľudia tu zostávali, hľadať vzájomné prepojenia: rodič – učiteľ – podnikateľ, domácnosť – škola – mesto – firma.
Začiatkom tejto práce bude informačný systém. Predpokladanou alternatívou je však oživenie spotrebnej funkcie lokálneho trhu, lokálnej ekonomiky pre obyvateľov mesta a regiónu.
Pracovná sila 2020
Sociálny status: - vzdelaný človek s absolventskou praxou pripravený prevziať na seba zodpovednosť.
Ideálny profil absolventa:
- znalosť IT techniky a technológie
- absolvent duálneho systému vzdelávania (odborné učilištia podnikov)
- znalosť cudzieho jazyka atď.
Vzdelávanie má byť potenciál, ktorý generuje modifikovateľných ľudí pre budúce povolanie, a škola je inštitucionálnym predpokladom.
Podľa štatistik iba 7 % absolventov škôl robí to čo vyštudovali – obrovské sklamanie však ?
Ak sa nám to dielo nepodarí, potom zlyháva politická a odborná elita, ktorá je na čele našej spoločnosti a doby tým, že nevytvorila sa štruktúra vzdelávania reagujúceho na modifikovateľný trh práce.
Partnerstvo 2020
Klub 500, Živnostenský zväz, Obchodná komora, Automobilový priemysel, Strojársky priemysel, TUKE, .... B-A-Z župa v MR, Mesto Mukachevo Ukrajina, Mohelonice ČR,
Práca 2020
Našou perspektívou je myšlienka, ktorá sa zhmotní do politickej orientácie našich politických reprezentantov. Primátor je reprezentant a človek diania, ktorý má povinnosť vytýčiť svojím voličom cieľ svojho pôsobenia a vynútiť si v poslaneckom zbore rešpekt pre realizačnú stratégiu svojho plánu, pretože má na to mandát a tento mandát pochádza z hlasov ľudí, ktorí si osvojili jeho myšlienky v podobe predloženého volebného programu. Tvrdím a prehlasujem, že volebný program je kvalifikáciou kandidáta pre rozhodnutie voliča o dôvere.
Diplomacia a aktér, ktorý vie čo chce má predpoklady skórovať. Kto nad kým víťazí v slovnom súboji je tiež dôležité, ale mať ruku na udalostiach, ktoré hýbu mestom je výzvou pre ktorú sa do volebného súperenie oplatí ísť. V mojom prípade je to morálne zadosť učinenie celoživotnej prípravy pre oblasť v ktorej som pôsobil takmer 20 rokov.