Mestská priemyselná zóna
10.10.2014 14:05Mestská priemyselná zóna – podnikateľský park regionálneho významu
Kľúčovým faktorom pre investora je pripravený pozemok:
* infraštruktúra – technická pripravenosť lokality,
* majetkoprávne vysporiadaná lokalita,
* primeraná cena pozemkov,
* spoločensko-kultúrne prostredie,
* ponuka vzdelanej pracovnej sily.
Typické požadované vlastnosti mestskej priemyselnej zóny:
o 10 – 15 ha pozemku s výhľadom do 30 ha nezastavaného územia
o dobrý dopravný prístup cca do 15 km od diaľnice
o kvalitná prístupová cesta - rovinný terén bez prekážok
o dostupná pracovná sila v počte cca 30 000 obyvateľov
o časová dostupnosť do 45 minút
o dobré komunikačné technológie na pozemku
o vyčlenené plochy pre nepriemyselné využitie
o možnosť napojenia na železnicu
o blízkosť integrovaného výrobno-vývojového strediska
o zóna musí byť pripravovaná mestom
o správa parku, prenájom bez špekulatívnosti prenajímateľa.
Metódy vyhodnotenia investičnej lokality/územia:
- CBA – cost benefit analýza rozvojového územia,
( budúca hodnota vloženej investície v čase diskontnej sadzby realizovanej investície )
- štúdia uskutočniteľnosti projektu,
- vnútorné hodnotenie nákladov a dopadov prípravy investičnej lokality,
- možnosti prechodu pripravenej lokality do fázy prípravy objektovej skladby.
Kritéria výberu lokality/územia MA ( 1 - 10 bodov ):
1. územná identifikácia pozemkov ( 7 bodov )
2. majetkoprávne vysporiadanie ( 7 bodov )
3. cena pozemku ( 4 body )
4. integrita a conformita ( 6 bodov )
5. dopravná dostupnosť ( 6 bodov )
6. technická infraštruktúra ( 5.5 bodov )
7. životné prostredie ( 6.5 bodov )
8. ľudské zdroje, dostupnosť ( 9 bodov )
9. miestna ekonomika ( 8 bodov )
10. externality ( 7 bodov )
Fáza č. 1 - strategické plánovanie rozvoja mesta Sečovce a okolia
Úlohou „mestskej radnice“ je pripraviť „kuchárku“ rozvoja územia:
- máme inštitucionálne zázemie, ktoré sleduje vývoj, reprezentuje a kontaktuje ?
- máme vyčlenené finančné zdroje na infraštrukturálnu prípravu ?
- máme vyčlenených aspoň 5 ha investičnej plochy ?
( cca 200 nových pracovných príležitosti )
- vybrali sme nejakú ekonomickú časť tvorivej zložky pogramových dokumentov ?
- pripravili sme marketingovu stratégiu rozvoja mesta, okolia, Zemplína ?
- začlenili sme sa do existujúcich stratégií záujmu ? ( spolupracujeme ? )
- sleduje niekto databázu možných kontaktov za účelom získania investora ?
- sú podchytené ekonomické procesy v regióne ?
- .......
- .......
Výsledok: - prezentácia skonsolidovanej dokumentačnej rozvojovej pripravenosti územia.
Cieľ: - získanie strategických investorov
- vytváranie podmienok pre efektívne usídľovanie investorov
Dopad: - zamestnanosť a zvýšenie hodnoty nášho územia
Aké typy investorov je možné očakávať u nás:
- investor, ktorý znižuje vlastné náklady vo svojej krajine
- investor, ktorý chce využiť naše prírodné zdroje
- investor, ktorý sa chce usídliť na našom trhu
- investor v oblasti know how, ktorý hľadá vedomosti a pripravených ľudí.
Ako to funguje ?:
- strategický investori prichádzajú do veľkých, strategických zón
- subdodavateľské firmy prichádzajú do okrajových časti teda aj k nám
- zabezpečovacie firmy (služby,...) prichádzajú aj do okrajových časti obci.
Vysvetlivky:
Klastre:
- zhluk firiem na území, ktoré interaktivitou zvyšujú svoju konkurencieschopnosť.
Strategický plán:
- „politické cvičenie“ plánovania budúcnosti mesta.
Kreatívna deštrukcia:
- tvorivá deštrukcia starej politiky regionálneho rozvoja a postavenie novej na princípoch obnovy pôvodných hodnôt.
Ekonomický koncert:
- náklady z ušlej príležitosti, ( prišli sme o príjmy z ekonomickej nečinnosti ),
- identifikácia využívania každej nehnuteľnosti pre ekonomický rozvoj,
- ocenenie nehnuteľnosti trhovou hodnotou budúceho úžitku,
- porovnanie úžitkových vlastnosti produkčnej lokality budúcich výnosov,
- mapa regionálneho trhu s ponukou nehnuteľnosti,
- konkurencieschopnosť zhodnotenej investičnej plochy voči iným mestám.
Externality:
- dodatočné ekonomické náklady vyvolanej investície.
Sečovce naozaj potrebujú vážnu zmenu !
———
Späť