Programová štruktúra strategického plánu rozvoja mesta

06.10.2014 23:51

Kritická oblasť A.  Rozvoj podnikania

 

 GC – A.

Globálny cieľ pre oblasť rozvoj podnikania: Vytvoriť v mikroregióne Sečovce a okolie priaznivé prostredie pre vznik nových a rozvoj existujúcich podnikateľských subjektov.

Silné a zdravé mestá sú tie, v ktorých fungujú silné a zdravé podniky. Expanzia predaja, rozširovanie výroby a poskytovania služieb vytvorí nové pracovné miesta. Existuje mnoho nástrojov na podporu existujúcich podnikateľov - od začínajúcich, malých a stredných, až po väčšie výrobné firmy. Prieskum podnikateľského prostredia v mikroregióne ukazuje záujem podnikateľov o projekty z ŠF ako sú podnikateľský inkubátor, informačná a technická asistencia, alebo podpora pri získavaní verejných zákazok. Existuje zhoda ohľadom dobrej kvality miestnej pracovnej sily, podpory podnikania ? Ponuka pozemkov a objektov nie je hodnotená veľmi pozitívne. Projekty akčného plánu v rámci kritickej oblasti „Rozvoj podnikania“ sa zamerajú na riešenie týchto problémov a na posilnenie konkurencieschopnosti etablovaných podnikov tak, aby nimi vytvorené pracovné miesta trvalo znižovali nezamestnanosť, ktorá je dlhodobým problémom v celom kraji.

Zámer A.1. „Sečovce a okolie región s komplexnou sieťou podnikateľských služieb“.

Úloha pre vedenie mesta: Zabezpečiť informačnú a poradenskú podporu začínajúcim a existujúcim malým a stredným podnikateľom.

Tento zámer zahŕňa koordináciu informačnej a poradenskej podpory, ktorá všeobecne zlepšuje podmienky pre miestne podniky, a to bez ohľadu na ich veľkosť. Na druhej strane sa zameriava na začínajúce podniky, ktoré pre mesto možno neznamenajú okamžitý prínos vo forme vysokých odvodov daní, ale čiastočne riešia otázku nezamestnanosti a dlhodobo vytvárajú základ pre rozvoj nových ekonomických aktivít v meste. Je dôležité, aby sa začínajúci podnikatelia učili jeden od druhého, neopakovali rovnaké chyby a aby im počiatočná byrokracia súvisiaca s „rozjazdom“ firmy neodčerpávala energiu a čas potrebný na úspešný štart. Zároveň je treba rozširovať myšlienku samozamestnávania medzi nezamestnanými a tiež na školách, a osloviť tak tých, ktorí sú schopní presadiť na trhu produkt alebo službu, ktorou sa vytvorí ďalšie pracovné miesto.

Cieľ  A.1.1.  Jednotný podnikateľský informačný servis

Mesto v spolupráci so Združením podnikateľov, RPIC, SOPK, RRADZ a ŽK bude iniciovať vytvorenie jednotného informačného systému pre podnikateľov, včítane multimediálnych výstupov (Internet, CD ROM, podnikateľská ročenka, atď.).

Cieľ  A.1.2.  Fórum začínajúcich podnikateľov

RPIC, KSK bude organizovať pravidelné diskusné Fórum začínajúcich podnikateľov, ako komunikačnú platformu na výmenu informácií a skúseností medzi existujúcimi a začínajúcimi podnikateľmi s cieľom minimalizovať ich problémy pri „rozjazde“ podniku.

Zámer A.2. „Sečovce – mesto s kvalitnou infraštruktúrou pre MSP“

Úloha pre vedenie mesta: Vytvárať dobré materiálne, finančné a technické predpoklady pre rozvoj podnikateľských subjektov v mikroregióne.

Okrem informačnej a poradenskej podpory sú pre mnohých podnikateľov dôležité aj fyzické a materiálne zdroje, ktoré majú k dispozícii na rozširovanie výroby a služieb a na vstup na nové trhy. Dôležité budú hlavne financie, pozemky, priestory, inkubátor, ústretová poplatková a daňová politika a infraštruktúra nevyhnutná na dobrý chod podniku. V rámci tohto zámeru sa mesto snaží o vytvorenie takých podmienok a o realizáciu takých projektov, ktoré významne prispejú k zlepšeniu podnikateľskej infraštruktúry v meste a v okolí. Táto investícia sa v dlhodobom výhľade vráti v podobe nových pracovných miest a rastu súkromných investícií do podnikateľských zámerov v regióne.

Cieľ  A.2.1.  Databáza pozemkov a objektov na podnikanie

Z-SE v spolupráci s regionálnou pobočkou RPIC-TV pripraví zadanie a vyberie spracovateľa, ktorý uskutoční pasportizáciu „hnedých plôch“ na území mesta a bude udržovať a spravovať otvorený internetový databázový systém ponúk plôch, pozemkov a objektov na podnikanie v regióne. RPIC-TV, v spolupráci s mestom založí a bude prevádzkovať Podnikateľský inkubátor pre začínajúcich podnikateľov.

Cieľ  A.2.2.  Podnikateľský inkubátor v meste Sečovce

Z-SE v spolupráci s podnikateľmi pripraví podmienky pre vznik priemyselného parku. Projekt Agro-parku, resp. iné zameranie technologické zameranie podnikateľského parku, ktorý by mohol vzniknúť na území SE je potrebné na úrovni územného generelu pripraviť. (vytypovať lokality, majetkoprávna podstata,...)

Cieľ  A.2.3.  Podnikateľský park

Združenie Sečovce a okolie, prehodnotí svoj systém poplatkov a vyhlášok, ktoré majú vzťah k podnikaniu a zavedie systém úľav na daniach z nehnuteľností výmenou za podnikateľské investície do technickej infraštruktúry a iné verejne prospešné úpravy, včítane možného postúpenia „nevymožiteľných“ pohľadávok voči majiteľom neužívaných objektov.

Cieľ  A.2.4.  „Lokálna - miestna finančná politika

RPIC – TV v spolupráci s klubom, združením podnikateľov SE vytvorí Fond rozvojového kapitálu na báze prepojenia kapitálu a nápadov (Podnikateľské inovačné centrum) a zavedie dynamický systém participácie financujúcich podnikateľov na konkrétnych nimi vybraných projektoch.

Cieľ  A.2.5.  Fond rozvojového kapitálu

Zámer A.3.  „Sečovce a okolie – región s priaznivým podnikateľským prostredím“

Úloha pre vedenie mesta: Vytvárať ústretovú pro-podnikateľskú atmosféru a partnerstvo medzi verejným a súkromným sektorom, t.j. medzi podnikateľmi navzájom, podnikmi a verejnými inštitúciami – s cieľom stimulovať podnikanie v regióne SE.

Funkčná sieť vzťahov medzi podnikateľmi na lokálnej úrovni je konkurenčným parametrom kvality miestneho podnikateľského prostredia. Vzájomná informovanosť, formálne aj neformálne podnikateľské asociácie, aktívna komunikácia medzi verejným a súkromným sektorom, ochota zdieľať know-how, zakladať lokálne strategické aliancie a kooperácie a ďalšie aktivity v úrovni komunikácie a výmeny informácií, posilňujú vplyv miestnej ekonomiky v národnom kontexte a tiež spoločnú akcieschopnosť miestnych subjektov reagovať na príležitosti rýchlejšie ako iné konkurenčné lokálne ekonomiky. Okrem toho je podstatné, ako je na jednej strane obyvateľstvom vnímané podnikanie: Sú podnikatelia vnímaní iba ako zbohatlíci? Má slovo „podnikateľ“ v regióne pejoratívny podtext?; a na druhej strane, ako je podnikateľmi vnímaný verejný sektor: Chcú nás tu? Je mesto Sečovce mestom, ktoré si svojich podnikateľov váži? Ako sa skloňuje názov “podnikateľ“ na obciach ? Je politika verejných inštitúcií voči súkromnému sektoru v SE ústretová?

Cieľ  A.3.1.  Klub podnikateľov

Združenie podnikateľov v spolupráci s SOPK-KE, RPIC-TV, RRADZ-TV, BIC-KE, SARIO-KE, SAPARD-KE, Bankový sektor, štátna správa, VÚC-KSK, mestom, obcami a ďalšími oživí Klub podnikateľov ako neformálnu platformu na stretávanie sa, „lobovanie“ a presadzovanie záujmov predstaviteľov miestnej ekonomiky na vyšších úrovniach.

Združenie podnikateľov a RPIC budú organizovať regionálne konferencie o malom a strednom podnikaní (s akcentom na využitie informačných technológií).

Cieľ  A.3.2.  Regionálne konferencie pre MSP

Združenie podnikateľov a RPIC budú organizovať regionálne konferencie o malom a strednom podnikaní (s akcentom na využitie informačných technológií).

Cieľ  A.3.3.  Podnikateľské ceny – spoločenské ocenenie podnikateľov

Z-SE v spolupráci s Klubom podnikateľov bude každoročne oceňovať podnikateľov v SE, určí kritéria v rôznych kategóriách: napr. Cena mikroregiónu, primátora, obce, ...Podnikateľka roku, Podnikateľ roku, Cena pre vybraných začínajúcich podnikateľov, atď..

 

Kritická oblasť B.  Vonkajšie investície

 

 GC B.

Obnoviť postavenie mesta Sečovce ako významného logistického a obchodného uzla prilákaním zahraničných investícií do výroby a služieb, ktoré budú podporovať miestnu hospodársku základňu a budú zdrojom nových kvalitných pracovných miest pre okolie.

Vonkajšie investície sú tie, ktoré nie sú realizované firmami sídliacimi v mikroregióne, ale podnikmi (zahraničnými alebo slovenskými ???), ktoré sa rozhodnú umiestniť časť alebo všetky svoje aktivity v meste a v okolí a vytvoria tak nové pracovné miesta, ktoré by expanziou existujúceho kapitálu nevznikli. Podpora prílivu vonkajších investícií zo strany Z-SE je ďalším „liekom“ na problém vysokej nezamestnanosti a je typickou strategickou oblasťou. Uprednostnenie investícií na úkor napr. rozvoja cestovného ruchu je voľba, ktorá tomuto plánu dáva charakter stratégie. Zatiaľ čo v Spojených štátoch a v západnej Európe je technická a logistická podpora investícií chápaná miestnymi samosprávami ako odborná aktivita a má na mestských zastupiteľstvách jednoznačne najvyššiu prioritu, v strednej Európe tieto činnosti nemajú dlhodobú tradíciu a často chýbajú odborné skúsenosti alebo politická podpora. Zaradením tejto oblasti do strategického plánu, mikroregión SE by potvrdil svoje odhodlanie uspieť v konkurenčnom boji: všetky investičné rozhodnutia sú totiž v konečnej podobe lokálnymi rozhodnutiami. Lokalitný program Z-SE identifikáciou svojich pozemkov určených pre vonkajších investorov bude konkurovať lokalizačnému programu vhodných pozemkov v Trebišove, v Košiciach, v Michalovciach.

Zámer B.1. „SE – mikroregión, ktorý má investorom čo ponúknuť“

Úloha pre vedenie mesta: Kompletne pripraviť (mať k dispozícii) pozemky, plochy a objekty ako ponuku pre vstup vonkajších investorov.

Podstatou tohoto zámeru je vytvoriť v mikroregióne fyzickú a kompletnú ponuku na vstup zahraničných, alebo všeobecne vonkajších investorov. Bez konkrétneho pozemku sa nepodarí väčších výrobných investorov prilákať, aj keď sú ostatné parametre mesta ako investičnej lokality akokoľvek dobré. Z-SE má v zámere vybudovať priemyselno-podnikateľský park, pre ktorý je treba zaistiť vonkajšie financovanie, vykúpiť a sceliť pozemky a postupne realizovať zainvestovanie technickou infraštruktúrou. Okrem toho bude Z-SE dlhodobo udržovať informačnú databázu pozemkov a objektov („brownfields“), ktoré sú vhodné na podnikateľské aktivity (viď. cieľ A.2.1 z akčného plánu na rozvoj podnikania) a teda aj na vstup vonkajších investorov.

Cieľ  B.1.1.  Financovanie prípravy priemyselného parku

Z-SE zaistí financovanie výkupu pozemkov a budovanie infraštruktúry pre priemyselno-podnikateľský park na území vyčlenenom ÚzP. (tu je na mieste úvaha o rómskej výchove, príprave a možnosti prípravy technológie výroby práve pre túto komunitu). SE dobuduje technickú infraštruktúru v prvej fáze budovania priemyselného parku 50 ha s výhľadom rozšírenia až na 150 ha. 

Cieľ  B.1.2.  Technická infraštruktúra priemyselného parku

Z-SE podporí vznik podnikateľsko-priemyselného parku a jeho malých lokálnych priemyselných zón. Pilotný projekt sa zrealizuje za spolupráce Z-SE a združenia: „PP-Róma.“

Cieľ  B.1.3.  Priemyselný park a jeho lokálne zóny

Zámer B.2.    „SE – región, o ktorom sa medzi investormi vie“

Úloha pre vedenie mesta: Prostredníctvom aktívneho marketingu a propagácie získať konkrétnych záujemcov o investovanie v SE a to ako na zelenej lúke, tak do starších nevyužitých priemyselných areálov alebo kapitálovým vstupom do existujúcich podnikov.

Z-SE má záujem získať do regiónu vonkajších investorov, či už vo forme investícií na „zelenej lúke“ („greenfield“), využitia existujúcich priemyselných areálov („brownfield“), alebo vstupu do pôsobiaceho podniku („joint-venture“). Každá z týchto skupín investorov má svoje špecifické požiadavky a nachádza sa v rôznych segmentoch trhu zahraničných investícií. Bude preto dôležité identifikovať okruhy priemyselných odvetví vhodných na rozvoj a vytvoriť ponuku firiem, kde by vstup zahraničného partnera bol prínosný pre podnik, mesto, obec, okolie, ale aj  pre potenciálneho záujemcu. Táto analýza dobre „poslúži“ vytvoreniu a realizácii komplexného marketingového plánu, ktorý zaistí zvyšovanie záujmu investorov o podnikanie v SE. Ďalšou snahou Združenia (vskr. Z-SE) je čo najviac sa investorom priblížiť – či už získaním vplyvu zastúpenia SARIO v Z-SE, alebo účasťou zástupcov Z-SE na najrôznejších veľtrhoch investičných príležitostí vo svete.

Cieľ  B.2.1.  Marketingový plán

Z-SE pripraví marketingový systém s cieľom formalizovať proces vyhľadávania, oslovovania a kontaktu s investormi, včítane marketingových materiálov v rôznych jazykových mutáciách a formách (Internet, tlačená podoba, CD ROM) a popisu pravidiel používania.

Zámer B.3.  „V regióne SE je ľahká a rýchla realizácia investičného zámeru“

Úloha pre vedenie mesta: Poskytovať asistenciu investorom pri realizácii ich investície, vrátane následnej starostlivosti o rozvoj ich investičných aktivít.

Z-SE preskúma záujem investorov o vstup do regiónu a pripraví k tomu lokalitný program usídlenia týkajúci sa vhodných pozemkov. Je dôležité a potrebné zaistiť, aby sa ich zámer realizoval skutočne rýchle a bez komplikácií. V dlhodobom výhľade je treba sa starať o to, ako investor v danej lokalite prosperuje, aké má rozvojové potreby a zaistiť mu podmienky pre zvyšovanie výroby a vytváranie ďalších pracovných miest. Toto je typická agenda pracovníkov zodpovedných za ekonomický rozvoj na miestnych úradoch a v záujme Z-SE preto vznikne funkcia koordinátora pre priemyselné investície, ktorý bude zaisťovať komunikáciu súčasných aj budúcich investorov s relevantnými miestnymi inštitúciami a subjektami. Okrem toho by sa Z-SE malo snažiť o to, aby bol kontakt investora s mestom Sečovce profesionálny a príjemný a preto bude svoj prístup k investorom štandardizovať.

Cieľ  B.3.1.  Koordinátor pre priemyselné investície

Z-SE (Úsek strategického plánovania) v spolupráci s RPIC-TV vytvorí funkciu koordinátora pre domáce a zahraničné investície. Náplňou práce koordinátora bude asistovať „hladkému“ priebehu realizácie investičného zámeru v mikroregióne a sprostredkovávať styk s úradmi, inštitúciami, odbormi a jednotlivcami, ktorí danú investíciu ovplyvňujú.

Cieľ  B.3.2.  Zoznam a profily dodávateľov asistenčných služieb

Z-SE (koordinátor) pripraví zoznam a profily firiem, ktoré ponúkajú asistenčné služby investorom pri realizácii investičných zámerov (právne, účtovnícke, analytické, realitné, stavebné, a pod.).

Cieľ  B.3.3.  Program pravidelnej komunikácie s investormi

Z-SE zavedie systém pravidelnej komunikácie s investormi, s cieľom maximalizovať následné investície a vznik ďalších pracovných miest v SE - okolí (minimalizovať riziko odchodu investora, alebo o ňom aspoň včas vedieť). 

 

Kritická oblasť C.  Ľudské zdroje

 GC C.

Sečovce – satelitné centrum vzdelanosti stredoškolských odborníkov s vyváženou ponukou študijných odborov a špecializácií s bohatými možnosťami na trvalé vzdelávanie.

Vytvoriť komisiu pre strategický rozvoj ľudských zdrojov a táto na základe podkladov by mala rozhodnúť, že riešiť nezamestnanosť v SE je možné tým, že sa zvolia ľudské zdroje ako jedna z kritických oblastí vplyvu na rozvoj územia a rozvoj SE - mikroregiónu. Previazanosť s ostatnými kr. oblasťami musí byť evidentná – bez nových vonkajších a vnútorných investícií nevzniknú nové pracovné miesta, bez kvalitnejších životných podmienok a pozitívneho imidžu mesta sa nepodarí „prilákať“ do regiónu SE vzdelané obyvateľstvo a prosperujúce firmy. V širšom slova zmysle však ide z hľadiska ekonomického rozvoja o asi najdôležitejšiu a najťažšiu kritickú oblasť - otázka pozemkov na priemyselné investície je „iba“ otázkou politickej vôle, finančných prostriedkov a technického riešenia, zatiaľ čo zvyšovanie vzdelanosti, kvalifikácie, flexibility a adaptability pracovnej sily je neporovnateľne ťažšou úlohou a neexistuje osvedčený jednoduchý postup ako dosiahnuť tento cieľ. Skúškou úspešnosti tohto akčného plánu bude ochota a schopnosť dosiahnuť zhodu medzi najdôležitejšími aktérmi hospodárskeho rozvoja mesta (mesto, podniky, úrad práce, univerzity, stredné školy, atď.) a ich dlhodobá spolupráca v oblasti zvyšovania vzdelanosti a kvalifikácie miestnych obyvateľov a pracovnej sily.

Zámer C.1. „Stredoškolské štúdium s moderným vzdelávacím systémom“

Úloha pre vedenie mesta: Trvalo zvyšovať ponuku kvalitného vzdelávania na všetkých úrovniach zlepšovaním vybavenosti škôl a orientáciou na moderné učebné postupy.

V prvom rade je nutné štandardizovať kvalitu poskytovaného vzdelávania na všetkých úrovniach a zavádzať do vzdelávania princípy riadenia kvality (TQM), rozširovať možnosti získania trhom žiadaného vysokoškolského vzdelania, zamerať sa na informačnú gramotnosť učiteľov a zvyšovanie miery využívania audiovizuálnych, informačných a komunikačných technológií pri výučbe, podporovať komunikáciu a spoluprácu medzi fakultami vysokých škôl navzájom a aj s ostatnými inštitúciami v meste a v okolí iniciovať mnohé iné aktivity, ktoré prispievajú k vytvoreniu/udržaniu pozície satelitného mesta Sečovce v modernom vzdelávacom systéme, čo je náplňou tohto zámeru.

Cieľ  C.1.1.  Vznik nových študijných odborov  a rozšírenie štúdia na Združenej škole SE

Rozšírenie štúdia o študijný odbor všeobecný manažment, výrobne technológie v oblasti ľahkého priemyslu v spolupráci s TU v Košiciach.

Otázka nájdenia finančných sponzorov a donorov je síce zložitou, ale je potrebné osloviť výrobné korporácie pre ktoré budú pripravované odborné kádre pre rozvoj a pracovného vyťaženie z pohľadu budúceho zamestnávateľa.

Cieľ  C.1.2.  Rozšírenie možnosti štúdia na stredných školách.

Z-SE spracuje analýzu dopytu podnikov po vzdelanostných profiloch pracovníkov, ktoré podniky aktuálne hľadajú, alebo budú potrebovať. VÚC-KSK odbor školstva prispôsobí ponuku štúdia na stredných školách podľa dopytu podnikov.

Cieľ  C.1.3.  Občan a región, Európske jazykové a počítačové pasy

Akadémia vzdelávania zrealizuje v oblasti celoživotného vzdelávania vzdelávacie projekty pre dospelých Občan a región a Európske jazykové a počítačové pasy – kurzy zamerané na certifikáciu jazykovej a počítačovej pripravenosti frekventantov. 

Zámer C.2.   „Komunikačná platforma na trhu práce“

Úloha pre vedenie mesta: Zaviesť trvalú komunikáciu a spoluprácu kľúčových aktérov miestneho trhu práce s cieľom prepojiť výstupy škôl s potrebami SE podnikov.

Vysoká miera nezamestnanosti je obrovským problémom celého regiónu. Z-SE si uvedomuje, že riešenie tejto situácie nebude lacné, jednoduché, ale ani jednorázové. Koordinácia ľudských zdrojov v meste je trvalou aktivitou, pri ktorej sa nedá spoliehať iba na činnosť úradov práce, ale je treba zapojiť do jeho riešenia kľúčových aktérov miestneho trhu práce: zamestnávateľov, školy, úrady aj samotných nezamestnaných. Tento zámer prináša celú radu nápadov ako v dlhodobom horizonte sprehľadniť situáciu na trhu práce a nájsť spôsob ako pružne zareagovať na sezónne výkyvy, prípadne na neočakávaný skok dopytu spôsobený napríklad príchodom zahraničného investora so špecifickými požiadavkami. 

Cieľ  C.2.1.  Koordinátor ľudských zdrojov

Z-SE vytvorí na MsÚ Sečovce funkciu koordinátora ľudských zdrojov, ktorý bude zodpovedný za sprostredkovanie kontaktu mesta s hlavnými aktérmi košického a prešovského trhu práce.

Cieľ  C.2.2.  Partnerstvo na Sečovskom trhu práce

MsÚ-koordinátor pre ľudské zdroje – v skr. dalej K-LZ) bude iniciovať vznik partnerstva na trhu práce, na základe ktorého sa budú stretávať Z-SE, mesto, obce, školy, ÚP, personálne agentúry, personalisti veľkých zamestnávateľov a podobne, s cieľom realizovať strategický plán ekonomického rozvoja SE v oblasti ľudských zdrojov, reagovať na problémy trhu práce a navrhovať konkrétne opatrenia (prispôsobenie oborov na školách a pod.). 

Cieľ  C.2.3.  Informačno-štatistické stretnutia

Štatistický úrad bude organizovať pravidelné (štvrťročné) štatistické informačné popoludnia so zainteresovanými subjektami (ÚP, MsÚ, ŠÚ, VŠ, RRA, VÚC, médiá) na tému „posledné tendencie vo vývoji populácie, hospodárstva a miestneho trhu práce“. 

Cieľ  C.2.4.  Systém praxí študentov v podnikoch

Z-SE rozšíri systém študentských praxí v podnikoch a vytvorí podmienky na rozbehnutie systému získania prvej absolventskej praxe. Podniky v spolupráci s NÚP budú zriaďovať záučné strediská s cieľom výhľadovo vytvoriť pre ich účastníkov pracovné miesta, alebo „iba“ vylepšiť ich pozíciu na trhu práce. 

Cieľ  C.2.5.  Burza práce a vzdelávania

Združená škola bude každoročne organizovať burzu práce pre svojich študentov a absolventov. ÚP v spolupráci s Z-SE, mestom, obce, bude organizovať burzu práce a vzdelávanie pre ostatné skupiny obyvateľstva. 

Zámer C.3. „Mikroregión SE – disponuje s prispôsobivou pracovnou silou“

Úloha pre vedenie mesta:  Trvalo zvyšovať kvalifikáciu miestnej pracovnej sily, zvyšovať jej dlhodobú uplatniteľnosť na trhu práce a pripraviť ju na podnikanie, podporiť „samozamestnávanie“.

V regióne existuje dostatok voľnej pracovnej sily pre dynamický rozvoj nových ekonomických aktivít. Otázkou je, do akej miery je schopná táto pracovná sila svojou kvalifikáciou a adaptabilitou uspokojiť potreby nových investorov a miestnych firiem. Jednotlivci, ktorí dlhšiu dobu nemôžu nájsť uplatnenie a stratia kontakt s pracovným procesom väčšinou tiež stratia „zdravé“ pracovné návyky, schopnosť pracovať v tíme (a iné moderné pracovné techniky) a postupne stratia aj kontakt s modernými technológiami. Podstatou tohto zámeru je pôsobiť na nezamestnaných a tých, ktorí sú na trhu práce (alebo pred vstupom na trh) ohrození, tak aby sa stimuloval ich osobný rozvoj a zvyšovala ich šanca na uplatnenie / samozamestnanie a dosiahnutie ekonomickej sebestačnosti v kontexte príležitostí novej ekonomiky.

Cieľ  C.3.1.  Rekvalifikačné programy

Národný úrad práce bude realizovať projekty vzdelávania dospelých so zameraním na problematické skupiny, vyhodnocovať efektivitu svojich vzdelávacích programov a  každoročne ich prispôsobovať výsledkom tejto analýzy.

Cieľ  C.3.2.  Podnikateľská osveta na školách a medzi nezamestnanými

NÚP v spolupráci s SOPK, RPIC, úradom práce a školami zorganizuje kampaň s cieľom motivovať k podnikaniu a samozamestnaniu, a s cieľom robiť propagáciu smerom k potenciálnym podnikateľom, hlavne na školách a na úrade práce. 

 

Kritická oblasť D.  Kvalita života

 GC D.

Zlepšovať podmienky na kvalitný život, zábavu a uplatnenie obyvateľov všetkých vekových kategórií zvyšovaním úrovne služieb, infraštruktúry, bývania a sociálneho zázemia.

Kvalita života je bežne používaný termín na vyjadrenie miery spokojnosti občanov so základnými podmienkami, ktoré im miesto bydliska ponúka na uspokojenie ich primárnych a sekundárnych potrieb. V širšom slova zmysle pod týmto termínom rozumieme aj ponuku pracovných príležitostí, bývania, dostupnosť obchodov a služieb, ale aj dopravnú dostupnosť a obslužnosť, možnosti vzdelávania, kultúrneho, športového a spoločenského vyžitia a tiež príležitosti, ktoré mesto ponúka k sebarealizácii. Niektoré z týchto súčastí kvality života sa budú riešiť v rámci oblasti podnikania, investícií a ľudských zdrojov. Napriek tomuto rozdeleniu zostáva táto oblasť veľmi široká a preto je vhodné riešiť ju „strategicky“ a sústrediť sa na vybrané aspekty kvality života: napr. podmienky na individuálnu a spoločnú bytovú výstavbu, posilnenie identifikovania sa občanov s mestom, posilnenie pozitívneho imidžu, skvalitnenie štandardu poskytovania zdravotníckych a sociálných služieb apod.

Zámer D.1.  „Kvalitné bývanie v Sečovciach a v okolí“

Úloha pre vedenie mesta: Stimulovať bytovú výstavbu organizačnou podporou a budovaním inžinierskych sietí.

Rastúce mesto Sečovce potrebuje poskytnúť svojim obyvateľom možnosť získať dostupné a pokiaľ možno kvalitné bývanie. Je to v súlade s ostatnými zámermi tohto plánu - trvalo zvyšovať kvalifikáciu pracovnej sily, lákať do mesta zahraničné investície a podporovať vznik a rozvoj miestnych podnikov. Pokiaľ totiž v meste nebude možnosť kvalitne bývať a ani nebude dostupná možnosť individuálnej bytovej výstavby, kvalifikovaná pracovná sila pôjde inam. Mesto má záujem o vznik bytov učených hlavne pre odborníkov a manažérov, mladých vzdelaných ľudí a tých, ktorí by potenciálne mohli mesto opustiť a zhoršiť tak štruktúru miestnej pracovnej sily.

Cieľ  D.1.1.  Mestská politika podpory bývania

Mesto v spolupráci s podnikateľským sektorom aktivistov uskutoční prieskum záujmu (analýzu dopytu) a ponuky, vrátane identifikácie možností spolupráce so stavebnými firmami, bankami a návrhu typov/modelov financovania bývania. Z-SE vytvorí politiku podpory bývania vrátane modelu spolufinancovania na zainvestovaní inžinierskych sietí na výstavbu bytových a rodinných domov (vrátane realizácie prvej etapy) vo vytipovaných prioritných lokalitách.  

Cieľ  D.1.2.  Regionálny projekt dostavby a rekonštrukcie kanalizácie

Z-SE v spolupráci s okolitými obcami spracuje projekt na dostavbu a rekonštrukciu kanalizácie v meste a v okolí a zaistí financovanie z Kohezného fondu a zo štátneho rozpočtu a zaháji realizáciu.

Zámer D.2. „SE-región s bohatou ponukou aktívneho trávenia voľného času“

Úloha pre vedenie mesta:  Rozšíriť podporu a skvalitniť ponuku pre aktívne trávenie voľného času v oblasti kultúry a športu, zapojiť čo najširšie vrstvy obyvateľstva.

Pod pojmom bohatá ponuka trávenia voľného času samozrejme nemožno chápať iba športové vyžitie. Ponuka v oblasti kultúry je v SE a v okolí nedostatočná, preto že sa zameriava hlavne na šport. Nejde pritom iba o podporu športovej činnosti, ale o propagáciu aktívneho trávenia voľného času všeobecne, pripravením kvalitných podmienok – počínajúc Aquaparkom cez dobudovanie cyklistických trás až po otvorenie športovísk pre verejnosť a zvýšenie prestíže športu medzi mládežou a priamu/nepriamu finančnú podporu vrcholového športu. Tento zámer je v súlade so strategickou víziou, ktorá stavia občanov SE do pozície zdravých, aktívnych a sebavedomých ľudí. 

Cieľ  D.2.1.  Otvorenie športovísk

Z-SE pripraví a zrealizuje projekt „Otvorenie športovísk“ a prijme pravidlá sprístupnenia školských športovísk. V spolupráci s Komunitnou nadáciou uskutoční prieskum záujmu o využívanie a správcovstvo voľných (neužívaných) plôch na šport a spracuje model financovania s využitím zdrojov mesta aj vonkajších zdrojov (Ministerstvo školstva). Mesto bude iniciovať a podporí organizovanie každoročných školských a medziškolských turnajov (ligy) v kolektívnych športoch (napr. vyhlásenie ceny SE, ... ).

Cieľ  D.2.2.  Podpora vrcholového športu

Z-SE zavedie a udrží politiku podpory vrcholového športu, nepriamo, vlastníctvom a prevádzkou zariadení, daňovými úľavami, stimuláciou darov na podporu vrcholového športu. 

Cieľ  D.2.3.  Projekty voľného času (cyklotrasy, Aquapark, jazdecký areál)

(1) Z-SE zabezpečí vybudovanie siete cyklistických trás, vyznačí cyklistickú trasu pozdĺž Trnavky. (2) Obec Dargov poskytnutím pozemku v lokalite „TERMOVODA“ podporí vybudovanie Aquaparku súkromným investorom. (3) Obec Dargov, Zemplínska Teplica da do priameho užívania vhodné lokality pre vybudovanie jazdeckého areálu a nájde prevádzkovateľa za účelom vzniku tejto činnosti v SE.

Zámer D.3.  „SE – bezpečný mikroregión uvedomelých občanov“

Úloha pre vedenie mesta:  Zvýšiť bezpečnosť a poriadok v meste Sečovce a v okolitých obciach výchovou uvedomelých obyvateľov a zefektívnením činnosti represívnych zložiek.

Obyvatelia SE chcú, aby bol ich región čistým a bezpečným miestom. Nezastupiteľnú úlohu v tomto smere bude zohrávať obecná polícia, ktorá by mala na jednej strane svojou prítomnosťou motivovať k uvedomelému dodržovaniu vyhlášok a nariadení, a na druhej strane v prípade porušenia zákona zaistiť rýchlu a účinnú represiu. Preto je potrebné vybaviť políciu tak, aby sa mohla na problémových miestach vyskytovať čo najčastejšie. Je treba stanoviť nové priority jej činnosti a nájsť intenzívnejší spôsob komunikácie s verejnosťou. Týmito záležitosťami sa okrem iného zaoberá tento zámer.

Cieľ  D.3.1.  Informačný a orientačný systém

Vybudovať informačný a orientačný/navigačný systém pre občanov, motoristov a návštevníkov. 

Cieľ  D.3.2.  Priority činnosti obecnej polície

Z-SE stanoví priority činnosti OP podľa prieskumu medzi občanmi a porovnaním s inými mestami (aj v zahraničí) a podľa toho určí konkrétne úlohy (aj vymáhanie dodržovania vyhlášky o čistote mesta) a zaistí zvýšenie mobility strážnikov (autá, bicykle, atď.), aby sa častejšie dostali do rizikových oblastí regiónu. Súčasťou bude tiež komunikácia obecnej polície s verejnosťou.

Zámer D.4.  „SE s kvalitnou sieťou zdravotných a sociálnych služieb“

Úloha pre vedenie mesta:  Rozšíriť podporu Z-SE pre zvyšovanie kvality a kapacity poskytovania zdravotných a sociálnych služieb.

Nároky obyvateľov na kvalitu poskytovania zdravotníckych a sociálnych služieb (aj ich kapacity) rastú a demografické trendy naznačujú, že tomu tak bude aj naďalej. Je treba zaistiť podporu vzniku súkromných sociálnych zariadení, ktoré sú schopné si na svoju činnosť zarobiť. Je treba zaistiť základný štandard poskytovania zdravotníckych služieb v mikroregióne na základe participácie tých, ktorí tieto služby poskytujú. 

Cieľ  D.4.1.  Podpora vzniku súkromných zariadení sociálnych služieb

Z-SE uskutoční analýzu dopytu, štúdiu o realizovateľnosti a ponúkne vhodné objekty (uvoľňované predškolské zariadenia) na vznik súkromných domov dôchodcov, zariadení pre dlhodobo chorých a podobne.

Cieľ  D.4.2.  Zlepšenie štandardu zdravotníckych zariadení

Z-SE prispeje k zlepšeniu štandardu vybavenia objektov v majetku mesta a obci ktoré sú využívané pre poskytovanie zdravotných služieb (za použitia cielených finančných nástrojov). 

Späť
Tvorba webových stránok zdarma Webnode